درباره سنگ‌ها

درباره سنگ لاجورد

درباره سنگ لاجورد

سنگ لاجورد در انگلیسی با عبارت Lapis Lazuli شناخته می شود. این سنگ از اوایل سده 7 قبل میلاد از افغانستان استخراج شده و سپس از مناطق دیگری نظیر ارمنستان ، پاکستان و مناطقی در افریقا نیز بدست آمده است. لاجورد های گرانقیمت آندسته از سنگ ها هستند که رنگ یکنواخت دارند ، دارای اندکی پیریت یا کلسیت هستند و یا به رنگ بنفش – آبی هستند. این چنین لاجورد هایی معمولا به ایرانی و یا افغانی معروفند.

برای مردم سراسر دنیا لاجورد ، سنگ صداقت و دوستی است و رنگ آبی آن باعث ایجاد هماهنگی و تعادل در روابط می شود. سنگ لاجورد نماد سیاره مشتری است. این سنگ برای درمان سردرد ، گلودرد ، واریس ، ناهنجاری های ناباروری و دردهای زمان قاعدگی می تواند مفید باشد. این سنگ در صورت نگهداری خوب ، سالها دوام خواهد داشت. این سنگ به فشار زیاد و حرارت بالا و مواد شیمیایی شوینده خانگی حساس است. از قرار دادن آن در مجاورت سفیدکننده و اسید جلوگیری کنید.

هنگام تمیز کردن آن ، از آب ولرم و کمی صابون و پارچه یا برس نرم استفاده کنید. (مراقب باشید در صورتی که لاجورد رنگ شده باد برای تمیز کردن آن از این روش استفاده نکنید. ابتدا بخشی از سنگ را بشویید و دوام رنگ آنرا بررسی کنید) مانند دیگر سنگها ، ابتدا صابون روی سنگ را به طور کامل با آبکشی زیاد بزدایید و سپس آنرا به خوبی خشک کنید. قبل از انجام فعالیت های ورزشی ، شستن ظرف ، فعالیت باغبانی و یا انجام کار خانه ،زیورالات مزین به این سنگ را از خود در آورید. بهترین راه نگهداری آن در پارچه ای نرم و یا در جعبه طلا و جواهرات پوشیده با پارچه به صورت جداگانه است.

خواص سنگ لاجورد

خواص لاجورد Lapis Lazuli آگاهی، بصیرت و هوش شخص را افزایش می‌دهد و خرد باستانیان را به دارنده‌اش منتقل می‌کند؛ خردی که با خود آرامش، واقع بینی و خویشتن پذیری را به همراه دارد. همچنین سنگ لاجورد با سیاره مشتری هماهنگ است و هوش، خرد و خصوصیات رهبری به فرد می‌دهد و به رفع موانع قانونی مطرح شده کمک می‌کند. این سنگ به عنوان سپری در برابر حملات روانی عمل می‌کند و برای درمان بی خوابی و رفع نگرانی استفاده می‌شود.

روش نگهداری و تمیز کردن لاجورد

در نگهداری و تمیز کردن لاجورد باید دقت دو چندان داشته باشیم، لاجورد هم مانند فیروزه سنگی حساس است و از طرفی سختی آن هم نسبت به سنگ های مثل عقیق یا کریستال پایین تر است پس در حالت هایی که به صورت نگین انگشتر استفاده شده باشد مستعد خش افتادن و از دست دادن جلا در برابر ضربه و سایدگی می باشد، همینطور تراکم عقیق را ندارد و به دلیل متخلخل بودن نوع سنگ در برابر نفوذ آب و انواع مواد شوینده و شیمیایی و همینطور روغن ها مقاومت کمتری دارد و آسیب پذیر است.

برای تمیز کردن لاجورد از یک دستمال نرم و لطیف استفاده کنید و به آرامی روی سنگ بکشید در صورت نیاز می توانید از آب استفاده کنید ولی همانطور که اشاره شد لاجورد مقاوم نشده بسته به میزان کلسیت موجود می تواند به آب حساس باشد پس در صورت نیاز به شستشو بلافاصله سنگ خود را به خوبی و به طور کامل خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *