راهنمای خرید

صفر تا صد سرمایه گذاری در نقره و جواهرات نقره ای!

سرمایه گذاری در نقره

ما در گالری دُرخانه، این نوشته، تلاش می کنیم شما رو برای سرمایه گذاری در نقره راهنمایی کنیم و به سوالاتی مثل راه های سرمایه گذاری، بازدهی سرمایه گذاری و مقایسه بین سرمایه گذاری در طلا و نقره و مزیت ها و معایب اون پاسخ بدیم.

سوال اول) سرمایه گذاری در نقره می تونه به حفظ سرمایه ما مثل طلا کمک کنه؟

نقره، بعداز طلا با ارزش ترین فلز در دنیا شناخته می شه که از سالیان دور، در جواهرات، پول و حتی صنایعی مثل دندانپزشکی کاربردهای قابل توجهی داشته. سرمایه گذاری و اصطلاحا خواب سرمایه در این فلز گرانبها هم، با خرید جواهرات و اشیاء با ارزشی که از نقره هایی با عیار مختلف ساخته شده بودند، توسط افراد و قشرهای مختلف دنبال می شده.

درحال حاضر، نقره به عنوان فلزی قابل پذیرش در سراسر دنیا و همینطور بازار سرمایه های داخلی و بین المللی، انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری در کوتاه مدت و حتی بلند مدت به شمار می ره. این فلز نقش حفظ ارزش سرمایه و پول رو، خصوصا در اقتصادهای تورمی مثل اقتصاد ایران، به خوبی ایفا می کنه. البته که باید همزمان به این نکته هم توجه داشت که سرمایه گذاری نقره، بایستی بخشی از سبد سرمایه گذاری رو به خودش اختصاص بده و مثل هر دارایی دیگه ای، توصیه نمی شه که تمام سرمایه رو در بر بگیره.

سوال دوم) سرمایه گذاری نقره بهتره یا طلا؟

برای پاسخ به این سوال، شاید بهتر باشه در ابتدا به چند ویژگی درخصوص طلا و نقره اشاره و اونها رو باهم مقایسه کنیم:

حباب قیمتی: براساس تحلیل داده های قیمتی، قیمت نقره نسبت به طلا، همواره از حباب کمتری برخوردار بوده. عدم وجود این حباب، باعث می شه سود شما از سرمایه گذاری در نقره، واقعی تر باشه و قابلیت اندازه گیری اون هم، بالاتر می ره. این ویژگی البته در ایران، برای طلا خیلی قابل بررسی نیست؛ طلا در ایران به دلیل اینکه جزو یکی از اصلی ترین انتخاب های سرمایه گذاران محسوب می شه، از حباب قابل ملاحظه ای برخورداره!

قدرت نقدشوندگی: طلا، قدرت نقدشوندگی بالایی داره؛ به قدری بالا که حتی از سهام های بورسی هم، سریعتر به پول تبدیل می شه و دقیقا به همین دلیل هم، محبوب تراز سایر دارایی هاست. البته این درمورد سرمایه گذارانی صدق می کنه که تمایل به سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت در طلا دارند؛ درغیراینصورت اونها سرمایه گذاری در نقره رو هم، جزو انتخاب هاشون خواهند داشت.

تبدیل به پول شدن نقره، کمی زمان بره چون عموما حجم کمتری از بازار، مشغول خرید و فروش روزانه این فلز هستند؛ اما این به معنی بازدهی پایین اون نیست… بعضا در مدت یکساله، بازدهی سرمایه گذاری در نقره، حتی بیش از طلا گزارش شده!

استفاده های صنعتی: فلز نقره به دلیل استفاده در صنایع مختلفی ازجمله جواهرات، دندانپزشکی، صنایع معدنی و…. وابستگی بیشتری به تحولات اقتصادی داره و همین موضوع هم باعث می شه تحلیل قیمتی اون، کمی پیچیده تراز طلا باشه.

قدرت خرید و ریسک پذیری: به طور متوسط، قیمت طلا از نقره بیشتره و دارای نوسانات شدیدتری هم هست؛ بنابراین اگر افراد تمایل به سرمایه گذاری در بازار نقره رو دارند، این شرایط براشون فراهمه که بتونن با آستانه تحمل ریسک کمتر و قیمت پایین تری، در نقره سرمایه گذاری کنن.

سوال سوم) انواع مختلف نقره برای سرمایه گذاری

عیار نقره، نشان دهنده خالصی نقره در یک محصول یا شمش نقره ست؛ به عنوان مثال اگر گفته بشه یک شیء عیار نقره 925 داره؛ به این معنیه که 92.5 درصد از وزن آن شیء رو، نقره تشکیل داده. البته نقره دارای عیارهای دیگه ای هم هست که براساس کاربرد، در عیارهای 750، 850، 900، 925، 950، 958 و 990 دسته بندی می‌ شه. جالبه بدونید دلیل این استفاده از ناخالصی در شمش یا جواهرات نقره، این هست که نقره هم مثل طلا، فلز نرمیه و برای مستحکم شدن، نیازمند به ترکیب با فلزی دیگری هست.

شمش نقره، نقره آب شده و جواهرات نقره، ازجمله پرطرفدارترین اشکال نقره برای سرمایه گذاری در سراسر دنیا هستند. بسته به اینکه افراد چه هدفی از سرمایه گذاری این فلز دارند، بایستی بین این اشکال، انتخاب کنند. نقره ازجمله دارایی هایی محسوب می شه که قابلیت سرمایه گذاری ازطریق بازارهای مالی رو هم داره؛ مثلا ازطریق خرید در فارکس یا بازار بورس ایران (تحت عنوان قرارداد آتی بورس)، می شه روی این دارایی سرمایه گذاری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *